Klockan i fokus

Är det något som blivit riktigt inne och som fortsätter att hålla i sig på modetoppen, så är det armbandsur. Mer klassiskt och tidlöst blir det inte än med en stilren klocka på en handled som kikar fram under en struken skjorta.

 

Källa: Natobutiken

Källa: Natobutiken

Någon som verkligen har tagit tillvara och ridit på denna trendriktning vad gäller klockmode är ingen mindre än grundaren av Daniel Wellington, Filip Tysander. Han startade företaget som student i en källarlokal i Uppsala under vintern 2011. Från noll till en miljard på bara fem år, en ganska imponerande stege och en extrem tillväxt. Företaget fortsätter att både expandera och inspirera, med sina snygga klockor och smarta marknadsföring i sociala medier. Efter studier i företagsekonomi på Uppsala universitet, samt en resa i Australien där Filip faktiskt träffade en elegant klädd engelsman vid namn Daniel Wellington, brakade det lös. Med ett startkapital på 200 000 kronor grundades bolaget som sedermera skulle komma att bli i miljardklassen. Klockorna kostar mellan 1200 och 188 kronor och säljs i cirka 100 länder via runt 8000 återförsäljare.

Mer om den enorma armbandsurssuccén kan man bland annat läsa om i denna artikel i Veckans Affärer men även i Dagens Industri. Nu expanderar företaget på stormarknader som USA och Kina.

Smart marknadsföring riktar sig mot en yngre och mer köpbenägen målgrupp

Sociala medier är ett smart sätt att få riktigt bra marknadsföringsplats utan att för den delen behöva lägga så himla mycket pengar på det. I Svenska Dagbladet kan vi läsa att det är en hög närvaro i sociala medier som Instagram som har gjort att företaget Daniel Wellington har kunnat växa så snabbt, för det är där unga hänger och får inspiration. Inte via traditionella reklamuppslag i tidningar eller på billboards, det är säkert också effektivt men riktar sig då mot en annan målgrupp. Jämfört med klassiska och svindyra klockmärken som Rolex och Tag Heur så har Daniel Wellington hela två miljoner följare på Instagram i jämförelse med 792 00 och 550 000.

För den som äger en Daniel Wellington eller en liknande stilren klocka, men vill byta ut själva armbanden, så finns det massor av nato armband hos natobutiken som passar utmärkt till denna klassiska klockform.